Häromdagen frågade en bekant mig vart hon skulle hyra sin webbshop ifrån, vad jag rekommenderar. Detta inlägg kommer inte handla om rekommendation till olika företag som erbjuder e-butikslösningar utan istället skillnaden, för- och nackdelar, mellan att hyra och köpa en webbshop.
Hyra webbshop
Att hyra en webbshop innebär att du betalar en summa, vanligtvis månadskostnad, och företaget tillhandahåller dig en färdig lösning. Du kommer snabbt igång med din webbutik och kan troligen börja sälja produkter redan inom någon timme. Det är ett otroligt smidigt sätt att starta igång sin verksamhet och det kräver sällan några programmeringskunskaper eller större förståelse för Internet och dess logik.
Fördelar
Den uppenbara fördelen är enkelhet. Du kommer igång kvickt, allting fungerar och ett supportteam stödjer dig. Det finns oftast en rad olika betalnings- och fraktmöjligheter som täcker de vanligaste behoven. En ytterligare fördel är det som nämnts ovan; supportteam. De flesta större företagen har kunnig personal som hjälper dig starta igång butiken och konfigurera samtliga inställningar. Lösningen täcker de vanligaste problemen samtidigt som företaget även hjälper dig uppdatera och hålla webbshopen modern.
Nackdelar
Nackdelen är precis som fördelen; enkelheten. Genom att göra webbshopen såpass enkel kan mycket funktionalitet bli bristande. Ytterligare nackdelar är att du endast kan använda de lösningar som företaget erbjuder och dessa stora företag är sällan nationella företag. Detta medför att moduler som Klarna eller PostNord inte finns att tillhandahålla. Utöver det så finns det risk att du växer ”fast” i ett system eftersom dessa företag vanligen är inriktade mot ett segment; små-, medel- eller stora företag. Om du därmed är en liten aktör när du startar och växter till en stor, så finns risk att du blir begränsad i ditt system och måste därmed byta alltihopa och börja om från ruta 1.
Köpa webbshop
Att köpa en webbshop innebär att du betalar en större engångskostnad till en webbyrå eller konsult som sedan skräddarsyr en webbshop i ett större open-source system. Detta kommer ta avsevärt mycket längre tid och du bör leta efter en aktör som erbjuder en helhetslösning, dvs allt från domänregistrering till konfiguration av inställningar och bygger systemet i open-source.
Fördelar
Du får en helt anpassad webbshop efter dina behov och visioner samtidigt som det finns goda möjligheter för vidareutveckling. Eftersom systemet vanligtvis byggs i open-source finns det goda etableringsmöjligheter och en hel marknad med tilläggsfunktioner att inköpa för att förbättra din webbshop. Du får en mycket dynamisk miljö som blir betydligt enklare att växa i och en butik designad efter dina behov.
Nackdelar
Det är mycket svårare att sköta och administrera en extern webbshop då den kräver kontinuerliga uppdateringar och underhåll. Många ser även den stora inköpssumman som en nackdel eftersom mycket pengar riskeras att förloras om idén inte är hållbar. Vidare skall även påpekas att bara för denna sorts system är dynamisk så kan du ”växa” fast. Exempelvis använder en nära bekant PrestaShop och funderar på att byta eftersom PrestaShop inte erbjuder delleveranser.
Tänk på
Att ansluta sig till ett företag som erbjuder en lösning gör att du blir otroligt ”personberoende” och du kan inte byta system enkelt. Låt säga att du blir missnöjd med dess lösning, de kan inte tillhandahålla rätt modul, långsamma svarstider eller höjda kostnader. Då kan du inte byta system utan att börja om från ruta 1 och bygga om allting. Har du däremot en webbshop genom open-source så kan du enkelt byta till vilken webbyrå som helst i hela världen, eftersom open-source inte ägs av någon.