Vid uppstart av en hemsida finns det många frågetecken som måste rättas ut och en del beslut som skall tas från företagaren. Nedan beskrivs vanliga områden som bör täckas samt eventuellt tillvägagångssätt och tillhörande tips.
Webbhotell
För att Din hemsida skall kunna synas på Internet måste den bo någonstans och detta gör den på ett s.k webbhotell. Vanligtvis sköter Du all bakomliggande administration såsom databaser, FTP-konton och mailadresser ifrån Ditt webbhotell. Det finns en uppsjö av olika webbhotell inom diverse prisklasser där kapacitet och prestanda vanligtvis avgör priset.
Som vanlig företagare med ett fåtal besökare behövs inget avancerat webbhotell utan det enklaste duger bara fint, exempelvis: one.com.
Vid beställning utav hemsida konfigureras och installeras ditt webbhotell och hemsida direkt av mig. Du behöver aldrig handskas med databaser, ftp-konton eller andra krångliga ord.
Domännamn
Ett domännamn är det som användaren skriver in i adressfältet, exempelvis: www.google.com. Domännamnet är unikt för varje toppdomän (.se, .com, .nu) och fungerar likt en registreringsskylt på fordon, de används för att identifiera ett specifikt objekt; en hemsida.
Tänk på att domännamnet är ett värdebevis vilket betyder att Du skall vara varsam med vem som äger domännamnet. Du skall i så stor mån som möjligt själv stå som ägare för Ditt domännamn.
Mobilanpassning
Detta området blir viktigare och viktigare eftersom trenden att surfa ifrån mobiltelefonen fortfarande ökar men skiljer sig givetvis åt mellan olika kundsegment. Vid utveckling av hemsida skall det tydligt framgå om hemsidan är responsive (mobilanpassad).
Vid analys av befintliga kunder tenderar trafiken från mobiltelefonen uppgå till ungefär 70-80 % vilket innebär att nästan samtliga besökare använder mobiltelefonen och därmed skall även hemsidan anpassas därefter. Ett extra plus är att sökmotorer rankar mobilanpassade hemsidor högre i det organiska sökfältet.
Målsättning
Det viktigaste området, vad är målsättningen med Din hemsida? En tydlig målsättning möjliggör en klarare målbild vilket i slutänden ger ett trevligare resultat. Utvecklas sidan för att sälja produkter, sprida ett budskap eller för att synas?