Jag har under den senaste tiden kommit mycket i kontakt med enskilda bloggare och varit med i utvecklingen av hemsidor till bloggportaler samt företagare som önskar dess funktionalitet. Under tiden har jag lagt märke till deras arbetssätt och hur de förhåller sig till sina läsare.
Två olika case
Inlägget lyfter härmed två olika case som jag har utvecklat; Torps Lantbruk och LastPush. Där de haft stora skillnader inom förutsättningar med bland annat följare och erfarenhet.
Torps Lantbruk
Där Torps Lantbruk, med Elin i spetsen, har gått från 0 besökare i månaden ändå upp till flera tusen parallellt med låga initiala kunskaper inom Internet och bloggvärlden. I startskedet ville de testa att göra några inlägg för att se responsen; som därefter blev enorm! De driver ett lantbruk i Månstad där numera bloggen spridit sig nationellt och detta gick otroligt fort, hatten av till Elin och hennes otroliga engagemang.
LastPush
Bloggportalen utvecklades tillsammans med Smail Nascimento och fick redan efter ett fåtal veckor flera tiotusentals besökare och har i dagsläget en kontinuerlig tillväxt samtidigt sam nya bloggare kopplas till portalen. Smail hade goda bloggerfarenheter och bra koll på Internet samt följarnas intresse vilket gav mycket ett bra utfall.
Vad gör bloggarna likadant?
En bloggportal är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster eftersom det inte kostar någonting att sprida sin kunskap, så vad har individerna bakom bloggportalerna gemensamt? Hur bygger de upp följarantalet?
Frekvent uppdatering
De uppdaterar och släpper vanligtvis ett blogginlägg per dag, oavsett dag, vilket påvisar deras intresse och engagemang till sina läsare. De behöver sällan vänta mer än 24 timmar innan nästa blogginlägg och behöver aldrig känna att bloggaren inte bryr sig om dem.
Personligt intryck
Samtliga bloggare skriver personligt, de berättar om sina tips och trix eller beskriver sin vardag. Detta medför att läsaren får ett band till bloggaren och nästintill en relation. Relationsbandet och lojaliteten är en faktor som gjort Torps Lantbruk väletablerat eftersom man nästan känner personerna på Torp genom deras blogg och vardag.
Lyssnar på läsarna
Bloggarna i case:et lyssnar mycket på sina läsare och gillar att interagera med dem och därefter anpassa blogginläggen utifrån kundsegmentet. Torps Lantbruk anpassar sig genom att vara väldigt personliga, relationsskapande och genuina kombinerat med en god dos humor. LastPush följer träningstrender, ger kosttips och hjälper följarna att vidga sina vyer inom hälsoområdet samtidigt som de bloggar på en personlig nivå.